Renault в гармонії зі звуком: голос електромобілів (епізод 2)
Від самого початку розробки електромобілів перед Renault постав ряд нових, цікавих питань. Як попередити пішоходів про наближення машини, двигун якої практично безшумний? Як зробити звукове сповіщення ефективним, але не агресивним? Як створити ексклюзивний звуковий дизайн для електромобілів бренду? Лоран Уормс, менеджер зі звукової стратегії Renault Group, розповідає про роботу над створенням VSP (Vehicle Sound for Pedestrians – Звук автомобіля для пішоходів). А якщо хочете почути голоси електромобілів майбутнього, обов'язково відвідайте дослідницький інститут акустики і музики IRCAM!
В ЕЛЕКТРОМОБІЛІ ВАС ВРАЖАЄ ТИША. А МИ ХОЧЕМО РОЗФАРБУВАТИ ЇЇ ЗВУКАМИ.
Ідея - додати звук в електромобіль, який за своєю природою тихий і, отже, «чистий» в плані акустичної екології, - може здатися дивною. Однак це необхідно з міркувань безпеки. Без попереджувальних звуків пішоходи не почують наближення електромобіля. Водіям теж важливо, щоб люди знали про їх наближення. Відповідно, електромобілі мають видавати звукове попередження для пішоходів, отже, цей аспект потрібно враховувати при розробці. І тут перед компанією відкривається безліч можливостей для неординарних рішень в області саунд-дизайну.
МОЄ ЗАВДАННЯ - ВИЗНАЧИТИ НАПРЯМОК РОБОТИ. Я АНАЛІЗУЮ ВІДГУКИ КЛІЄНТІВ І ПОТОЧНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА СКЛАДАЮ ЗВУКОВІ СПЕЦИФІКАЦІЇ, ДЕ ОПИСУЮТЬСЯ ПОТРІБНІ ВІДЧУТТЯ І ВРАЖЕННЯ, СПІВЗВУЧНІ ІДЕНТИЧНОСТІ НАШОГО БРЕНДУ.
У звучанні майбутніх електричних моделей Renault необхідно зберегти і розвинути історичні паралелі з колишніми автомобілями бренду. І це прикладне завдання з її унікальними вимогами вирішують фахівці IRCAM, які володіють необхідними знаннями в сфері фундаментальних досліджень, акустики, музики і звуку. Проект стартував під керівництвом Ніколя Місдарііса (Nicolas Misdariis), директора з досліджень і керівника груп PDS, та Андреа Чера (Andrea Cera), композитора і саунд-дизайнера, який вже багато років працює з групами PDS, в тому числі над саунд-дизайном для автомобілів.
На першому етапі необхідно було сформулювати технічні, ергономічні, функціональні та стилістичні характеристики звукового рішення. Іншими словами, була потрібна відповідь на питання: "що варто врахувати в характері зовнішнього звуку?»
Вихідні дані були представлені на групових обговореннях у вигляді словесних описів, зображень, звукових бібліотек і навіть шумів, що відображають різні відчуття і емоції, які повинен викликати фінальний саунд-дизайн.
Ніколя Місдарііс: "спільна робота ведеться вже давно і заснована на відгуках і досвіді, отриманих більш ніж за 10 років. Наші знання допомагають чітко визначати такі важливі характеристики, як, наприклад, настирливість звуку. Кінцевою метою є дотримання принципів звукової екології, коли звук всередині автомобіля робиться якомога менш нав'язливим, забезпечуючи максимальний комфорт водієві і пасажирам.”
Сформульовані цілі потім перетворюються в звукові матеріали за допомогою інструментів і реальних (записаних) або синтетичних комп'ютерних звуків з урахуванням фундаментальних принципів гармонії. Так, наприклад, мажорний тризвук або консонантний акорд краще, ніж інші звукосполучення, створюють відчуття легкості або радості... Навпаки, дисонанс, навіть невеликий, негайно викликає напругу, немов повідомляючи: "Будьте обережні!". Ці музичні правила застосовуються у створенні звуку VSP.
Саунд-дизайнер з багатого звукового матеріалу формує гармонійну композицію. Після цього настає черга ритмів і модуляцій, за допомогою яких, зокрема, відбувається акустична адаптація VSP до руху конкретного автомобіля. Це дозволяє створити унікальний, живий, динамічний і впізнаваний звук.